Teresa Marín García

She began her career working in a team with Victor Bastida (1986-2001). Her works investigated the visual complexity, the “skills of the artist” and the limits of representation, through transits between various media and contexts (painting, photography, installations, art interventions in natural and urban spaces). She worked with the following galleries in Valencia: PostPost (1988-1989), Diente del Tiempo (1992-93), La Nave (1994-1999).

Since 2001 she experiments on narrative forms of the image, their ideological connotations and media production.  She explores dialogues between documentary and fiction, about everyday topics and the concept of atopy, through traditional and new media (intermedia and transmedia). Since 2010 she works with Gallery Aural, Alicante.

Currently she is developing two group projects of audiovisual archives: Petit Comité de Resistencia Audiovisual (“little audio-visual resistance committee”) on stories and emotional identities and processes of cultural resistance; and CCCV, an archive-laboratoy of analysis, reflection and diffusion of artistic and cultural collaborative activities in the Valencian Community.

Her research focuses on the study of collective visual art processes, visual culture, art and education from critical and embedded perspectives.


Additional information
  • Cultural visual and critical visuals.
  • Contemporary artistic practices.
  • New materials.
  • Creation and collective creation processes.
  • Licenciada en Bellas Artes por la Facultad de San Carlos de Valencia, Universidad Politécnica de Valencia, 1989.
  • Estudios en L´École Supérieure des Beaux-Arts, París, Taller Piotr Kowalski, (1988-89), (Beca ERASMUS).
  • Doctora por el Departamento de Pintura, Universidad Politécnica de Valencia, 2004.

Marín García, Teresa, La creación colectiva en las artes visuales. Análisis comparado de los equipos de artes visuales en la Comunidad Valenciana de 1981 a 2000. Departamento de Pintura, Universidad Politécnica de Valencia, 2004, cum laude.

  • Ha impartido docencia en la Facultad de Bellas Artes de Valencia, UPV (1990-91) y en la Facultad de Bellas Artes de Cuenca, UCLM (1998).
  • Ha impartido seminarios en la Accademia di Belle Arti di Venezia (2012), Universidad
    Jaume I de Castellón (2014), Master PERMEA de la Universidad de Valencia-Consorci
    de Museus (2018-19).
  • Critical visuals, visual narratives and new materialities: resistance imagery, visual essay forms, intermediate and transmedia artistic practices.
  • Artistic and cultural practices of collective creation: collaborative methodologies, mediation processes and contextual practices.
  • Emergencias cotidianas, La peluquería, Alicante, 2019, comisario: Juan F. Navarro, catálogo.
  • Pinturas Paralógicas, Galería La Nave, Valencia, 1999.
  • Galería de espectros. Consorcio de Museos. Ciclo visiones sin centro, itinerancia en 8 salas en la Comunidad Valenciana, 1998, comisario: David Pérez, catálogo.
  • Finisterrae, Galería Diente del tiempo, Valencia. 1993.
  • Orden y metáfora. Galería Post Pos, Valencia. 1988, catálogo.
  • ¿… Supone todo esto una posibilidad? Ciclo expositivo Reinventar lo posible / Accionar lo imaginable, Centro del Carmen, Valencia, 2018, comisario: Juan Luis Toboso, catálogo.
  • La senda es peligrosa, Sala de exposiciones Facultad de Bellas Artes de Málaga, Universidad de Málaga, 2018, catálogo. (Exposición de Grupo IAMLab)
  • In the margin. 1st International Festival Factory. Jordan National Gallery of Fine Arts. Amman, Jordania, 2018, comisarios: Khalid Khreis y Rocío Villalonga, catálogo.
  • INTER><FERENCIAS, Fundación La Posta, Valencia, 2017, (Exposición de Grupo IAMLab).
  • 20 Festival de Cinema Independent de Barcelona L’Alternativa, CCCB, Barcelona, 2013, catálogo.
  • Toys & Stories. Arte como juego, el juego como arte, Galería Aural, Alicante, 2010.
  • ARTifariti 2009. III Encuentros Internacionales de Arte en los Territorios Liberados del Sahara Occidental, Sahara Occidental, 2009, comisaria: Pamen Pereira, catálogo. 
  • 25 anys Sala Parapalló, Sala Parapalló, Valencia, 2006, comisario: Román de la Calle, catálogo.
  • Muestra de Arte Joven 1991, Museo de Arte Contemporáneo, Madrid, 1991, comisario: Félix Guisasola, catálogo.
  • Biennale de jeunes createurs d’Europe de la Mediterranee, Centre de la Vieille Charité, Marsella, Francia, 1990, catálogo.

 

 

  • Marín García, Teresa: Frente a la precariedad laboral en las artes. Situación y tentativas colectivas (en el Estado español), en Aliaga, J. y Navarrete, C. (ed) en Producción artística en tiempos de precariado laboral, pp. 67-90. Tierradenadie ediciones, Madrid, 2017.
  • Marín García, Teresa, “Experiencias de creación colectiva y otras prácticas artísticas colaborativas en la Comunidad Valenciana (1982-2012)”, en De la Calle, Román (coord.) Los últimos treinta años del Arte Valenciano Contemporáneo. Vol 3. Valencia: Real Academia de Bellas Artes de San Carlos de Valencia, 2013.
  • Marín García, Teresa, Arte, creatividad y diseño, FUOC, Barcelona, 2011.
  • Marín García, Teresa y Krakowski, Anja (coord), Tecnologías y estrategias de creación artística. Universidad Miguel Hernández / Alfa Ediciones gráficas, Elche, 2007.
  • Marín García, Teresa, Creación artística en equipo. Comunidad Valenciana (1982-2001), Institució Alfons el Magnànim, Valencia, 2006.
  • Marín García, T.: Claves para tomar posición en los debates sobre investigación artística: conflictos y retos de un saber múltiple, cambiante y cuestionador. Contexto español (1978-2017). En, Irma Vilà y Pau Alsina (coords.). Arte e investigación. Artnodes, nº 20, UOC, 2017, pp. 39-47. <https://artnodes.uoc.edu/articles/abstract/10.7238/a.v0i20.3143/>
  • Marín García, T.: (a)topia(s). Una indagación artística sobre malestares deslocalizados y estrategias de invisibilidadANIAV. Revista de investigación en artes visuales, Vol. 1, nº 1, UPV, 2017, pp. 59-71. <https://polipapers.upv.es/index.php/aniav/article/view/7824>
  • Marín García, Teresa, “Una introducción al debate sobre experiencias artísticas colectivas y de participación en el contexto urbano”, pp. 17-40, en Marín García, Teresa, (Coord. monográfico) Experiencias artísticas colectivas y de participación en contextos urbanos. Revista de investigación Kult-ur Vol 3, nº 5. Universitat Jaume I, Castellón, 2016. < http://www.e-revistes.uji.es/index.php/kult-ur/article/view/2173>
  • Marín García, Teresa y Salom, Enrique, “Los colectivos artísticos: microcosmos y motor del procomún de las artes”. Teknokultura. vol.10, nº 1, Universidad Complutense de Madrid, 2013, pp. 49-74. <https://revistas.ucm.es/index.php/TEKN/article/view/48054>
  • Marín García, Teresa; Martín Andrés, Juan José y Villar Pérez, Raquel “Emergencias colectivas. Mapa de vínculos de actividades artísticas (autogestionadas) en la Comunidad Valenciana (2001- 2011)” Archivo de Arte Valenciano. Nº XCII, Real Academia de Bellas artes de San Carlos, Valencia, 2011, pp. 505-524.
  • Premio Bancaja-UMH de investigación, 2012.
  • Premio “Excelencia docente”, 7º Premio Consejo Social, Universidad Miguel Hernández de Elche / Conselleria d’Educació, Formació i Ocupació. Generalitat Valenciana, 2011.
  • Beca Alfons Roig. Diputación de Valencia, 1999. 
  • Muestra de Arte Joven 1991, inJUVE, 1991.
  • Seleccionados para representar a Valencia en Biennale de jeunes createurs d’Europe de la Mediterranee, Marsella, Francia, 1990.
  • Instituto de la Juventud, Madrid.
  • Museo de la Solidaridad Salvador Allende, Chile.
  • MACVAC (Museo de Arte Contemporáneo Vicente Aguilera Cerni), Villafamés, Castellón.
  • Ayuntamiento de Valencia.
  • Diputación de Alicante.
  • Diputación de Valencia.
  • Consejería de cultura, Principado de Asturias.
  • Fundación Bancaja.
  • Universidad Politécnica de Valencia.
  • Universidad Miguel Hernández de Elche (Alicante).
  • Coordinadora del Grupo de investigación (UMH), Laboratorio de Interferencias Artísticas y Mediales (IAM-lab), desde 2011. 
  • Miembro de varios Comités Científicos de Congresos internacionales de investigación en artes: ACC 2015, UPV; ANIAV 2015; ANIAV 2017; ANIAV 2019). Miembro de los Comités Organizadores de los Congresos Internacionales de Investigación en Artes Visuales ANIAV 2015 I‹ real I virtual ›, ANIAV 2017 Glocal y ANIAV 2019 Imagen [n]visible
  • Miembro del Consejo Editorial de la Universidad Miguel Hernández, vocal de Ates y Humanidades, (desde 2018) y del Comité científico de la revista de investigación Kult-ur. Revista interdisciplinària sobre la cultura de la ciudad. Universitat Jaume I, Castellón (2017-actualidad).
  • Revisora en varias revistas de investigación: Kult-ur (UJI), Teknokultura (UCM), Artnodes (UOC), Signo y Pensamiento (Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia), ESTOA (Universidad de Cuenca, Ecuador), EARI. Educación Artística. Revista de investigación (UV), REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació (UB).
  • Socia fundadora de AVVAC (Asociació d’Artistes Visuals de València, Alacant i Castelló) y miembro de la Junta Directiva (2010-2013). Socia fundadora de ANIAV (Asociación Nacional de Investigadores en Artes visuales) y miembro de la Junta Directiva desde 2016.