Raquel Gema Puerta Varó

Currently she reflects on social behavior based on her research and theories relatig to human behavior from a formal, procedural and thematical point of view.

Her research on the theoretical and practical framework revolves around non-exempt volumes on vertical surfaces. Her work was formally developed in relation to rigid and semi-rigid materials such as plastic support based on the concept of three-dimensionality. The creative process that takes place is embodied in a specific piece of art through various techniques that include casting, confection, embroidery or construction. Said process is developed using formal resources such as needles, threads, fabrics, tacks, porcelain, paper as well as iron, stone or wood.

Thus a formal language is built which is based on manipulation of surfaces and understanding of the unconnected dimensions in the plane, adding volume on the vertical surface. Her research presents a new structure of forms on the plane.

Similarly, she engages in a number of activities related to coordination and curatorship of expositions.


Additional information
  • Woodcarving, stone carving and plaster carving; constructions in iron, wood and plastic materials.
  • Design, pattern-making and manufacture of textiles and paper.
  • Modelling, moulding and casting of various materials.
  • Social behavior, human behavior.
  • Curatorship of expositions.
  • Licenciada en Bellas Artes por la Facultad de Bellas Artes Altea, Universidad Miguel Hernández de Elche, 2004.
  • Postgrado de Especialista Universitario en Museología y Arte Contemporáneo, Universidad de Alicante, 2005.
  • Postgrado de Certificado de Aptitud Pedagógica (CAP) para la docencia en enseñanza secundaria, Universidad de Alicante, 2005.
  • Doctora por el Departamento de Arte, Universidad Miguel Hernández de Elche, 2016.

Aspectos escultóricos en la obra del grupo El paso. Volúmenes no exentos en la superficie vertical,

  • Research of new materials, techniques, and procedures in the area of ​​sculpting, while not leaving out other artistic disciplines, understanding the interdisciplinarity as a teacher-artist.
  • Research regarding rigid and semi-rigid materials as plastic support based on the concept of three-dimensionality.
  • Research on the theoretical and practical framework, revolving around non-exempt volumes on vertical surfaces.
  • The custom-made body, open and/or closed identities.
  • Sinfonía de ausencias y presencias, Fundación Frax, L´Alfàs del Pi (Alicante), 2011, catálogo.
  • Paisajes internos III, Colegio Oficial de Médicos de Alicante, Palacio de Congresos de Alicante, 2010, catálogo.
  • Paisajes internos II, Centro Social de San Vicente del Raspeig (Alicante), 2009, catálogo.
  • Visiones del pasado II, Sala de Exposiciones Parque de la Ereta, Alicante, 2006, catálogo.
  • Visiones del pasado, Forn Cultural de Petrer, (Alicante), 2006, catálogo.
  • Arte Cisoria, itinerante, Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, Alicante; Palazzo Regio-Casa Falconieri, Cagliari, Cerdeña (Italia); Museo del Mar, Santa Pola (Alicante), … etc., 2015, comisario: José Fuentes, catálogo.
  • Extensión de Fidex en la Casa del Cable, Centre D´Art Casa del Cable, Jávea (Alicante), 2015.
  • El aula invertida: Estrategias pedagógicas y prácticas artísticas, Fundación La Posta, Valencia, 2014, comisaria: María Tinoco, catálogo.
  • Plexo de Fidex en Ca Lambert, Jávea (Alicante), 2014.
  • Éxtasis de Fidex en L´Estació, Centre d´art L´Estació, Denia (Alicante), 2014.
  • Córtex de FIDEX en Es Polvorí, Ca Vila, Fundación Baleària, Ibiza, 2013, catálogo.
  • Corpus FIDEX en Aifos, Sala Aifos de la Universitat de Alicant, 2012, catálogo.
  • “… Y el Verbo se hizo Arte”, Antiguo Claustro del Convento de la Iglesia de San Antonio de Denia.
  • Exceso de FIDEX en Frax, Fundación Frax, Alfaz del Pí (Alicante), 2011, catálogo.
  • Figuras del exceso, políticas del cuerpo, Sala exposiciones del edificio Rectorado de la UMH, Elche (Alicante), 2009, catálogo.
  • Puerta Varó, Raquel, RAE (Realidad/Ausencia/Espejismo), en Sentamans, Tatiana; Tejero, Daniel (eds.), El aula invertida. Estrategias pedagógicas y prácticas artísticas desde la diversidad sexual, Fundación La Posta, Valencia, 2014.
  • Puerta Varó, Raquel, “Cuerpos; Contenedores y/o Vacíos”, Cuerpos/Sexualidades heréticas y prácticas artísticas, Universidad Miguel Hernández, Elche (Alicante), 2010.
  • Puerta Varó, Raquel, “La confección del cuerpo: cuerpo primitivo/cuerpo contemporáneo”, en AA. VV., Actas del Congreso de Cultura y Género: La Cultura en el Cuerpo, Universidad Miguel Hernández, 2009.
  • Puerta Varó, Raquel, “Liberación del individuo. El ser al que se le prohíbe ser”, Figuras del Exceso y Políticas del Cuerpo, Nereida 08, Grupo de investigación FIDEX, 2009.
  • Puerta Varó, Raquel, “El ser al que se le prohíbe ser“, EAC, X Concurso Encuentros de Arte Contemporáneo ´09, Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, Alicante, 2009.
  • 10 (ten) in project. Tercera edición, Espai d´Art Ca Lambert, Jávea, (Alicante), 2016, catálogo.
  • Extensión de Fidex en la Casa del Cable, Centre D´Art Casa del Cable, Jávea (Alicante), 2015.
  • 10 (ten) in project. Segunda edición, Espai d´Art Ca Lambert, Jávea, (Alicante), 2015, catálogo.
  • “De 0 a 100.2015”, Fundación Frax, Alfas del Pi (Alicante), 2015.
  • “Equilibri Femení”, Ayuntamiento de Benidorm, Alicante, 2014.
  • “De 0 a 100. 2013″, Fundación Frax, Alfas del Pi (Alicante), 2013, catálogo.
  • EAC, X Concurso Encuentros de Arte Contemporáneo ´09, 2009.
  • Premio Arte y Restauro, 2005.
  • 2º. Certamen UMH-Iberdrola, 2004.
  • Colegio Oficial de Médicos de Alicante.
  • Ayuntamiento de San Vicente del Raspeig.
  • Ayuntamiento de Alicante.
  • Ayuntamiento de Petrer.
  • Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert.
  • Coordinación exposición “Hace 50 años, El Paso…”, Museo de Bellas Artes Gravina (MUBAG), Alicante, 2006, catálogo.
  • Investigadora en el Proyecto de investigación Cuerpos/sexualidades heréticas y prácticas artísticas, financiado por Proyectos de investigación científica y desarrollo tecnológico, Bancaja-UMH, 2009.
  • Investigadora del Proyecto de investigación de I+D: Cuerdas: Centro on-line para usos de estudio y recursos de documentación artístico-teóricos vinculados al binomio sexo-género, financiado por Beca UMH-Bancaja, R.R.1570/08 del 03/12/2008.