Miguel Lorente Boyer

He has worked primarily in two and three dimensions, often incorporating written texts as part of his works. He has also used other formats such as video, performance, mail art and others.  Among the constant features of his work as an artist is the attention paid to scientific knowledge and the questioning of the figure of the artist as inherited by romanticism.  In this context, the frequency of his works in collaboration and the repeated use of pseudonyms can be understood.

Currently, he is developing a project in the form of a comic or graphic novel whose theme is the analysis of the concept of time from a philosophical, technological and scientific perspective.  This project, as it is his habit, is open to the participation of guests or spontaneous collaborators.

As a researcher has studied the revivalist movements of European and Spanish art from romanticism to the first quarter of the twentieth century; paying particular attention to the manner, routes and rates of transmission of the innovative features of painting.


Aditional information
  • European and Spanish art and painting 1400-1925, American conceptual art, 1965-1980.
  • Image and knowledge.
  • Comics.
  • Licenciado en Bellas Artes por la Universidad Complutense de Madrid, 1988.
  • Doctor por el Departamento de Arte de la Universidad Miguel Hernández, 2015.

Técnicas y recursos en la pintura de Joaquín Sorolla, Universidad Miguel Hernández, 2015, cum laude.

  • Art and knowledge.
  • From Romanticism to Dada.
  • Visión 1656-ca.1966, Espai Quatre, Casal Solleric, Palma de Mallorca, comisaria: Neus Cortés, 2006, catálogo.
  • Motores eléctricos, Galería Doblespacio, Madrid, comisario: Andrés Mengs, 1998.
  • Mundo, Club Diario Levante, Valencia, comisario: Juan Lagardera, 1995, catálogo, (en colaboración con Juan Jarén).
  • Duchamp-Ajedrez, El Ojo Atómico, Madrid, comisario: Tomás Ruiz Rivas, 1994 (como Pedro Belmonte), catálogo.
  • Miguel Lorente, Galería Seiquer, Madrid, 1993.
  • En torno al átomo, Centro Recursos Culturales, Madrid, comisario: Tomás Paredes, 1992.
  • Feria Estampa, Stand galería Carmen de la Calle, Madrid, 2008.
  • Madrid al descubierto, Sala de exposiciones de la Comunidad de Madrid Alcalá 30, comisaria: Lorena Corral, 2003, catálogo.
  • Bricolage, Stands del Consorcio de Museos, Feriarte, Valencia, comisario: Fernando Castro, 2002, catálogo.
  • 9 aulas en una academia, Doméstico’01, Madrid, comisarios: García, Mengs, Speranza, Torrente, 2001, catálogo.
  • S/T., Círculo de Bellas Artes, Madrid, comisarios: Pablo Llorca, Alberto Sánchez, 1996, catálogo.
  • Vacío, III FIARP, El Ojo Atómico, Madrid, comisario: Tomás Ruiz Rivas, 1993, catálogo.
  • Germinations, Museo Ludwig Forum, Aachen, Alemania, comisarios: Félix Guisasola et al., 1992, catálogo.
  • Virtutem Forma Decorat, Galería Seiquer, Madrid, 1991, (como Lorente-Carreño).
  • Circuitos, C. R. C. Comunidad de Madrid, itinerante, comisarios: Francisco Calvo Serraller, Juana de Aizpuru, 1991, catálogo.
  • Muestra de Arte Joven, Museo Español de Arte Contemporáneo, Madrid, comisarios: José Miguel Cortés et al., 1990, catálogo.
  • Lorente, Miguel, “El espacio de Las Meninas según Ramiro Moya, Bartolomé Mestre y Ángel del Campo” en AA. VV., Tecnologías y estrategias para la creación artística, TECREA, Universidad Miguel Hernández, Altea, 2007.
  • Lorente, Miguel, “Naturalidad. Notas sobre la exposición…”, en Helena Sorolla (1895-1975), escultora, Institución Joaquín Sorolla de Investigación y Estudios, Valencia, 2015.
  • Beca Banesto para Jóvenes Creadores, 1994.
  • Beca en Germinations, Museo Ludwig Forum, Aachen, Alemania, 1992.
  • Tiempo, performance en Doméstico ‘08, Madrid, comisarios: García, Mengs, Speranza, Torrente, 2008, catálogo.
  • Recuerdos del paraíso, instalación en La ventana de La Fábrica, Madrid, comisario: Eugenio Ampudia, 2001, (como Pedro Belmonte).
  • S/T., ambiente en el patio del MNCARS, Madrid, 1997, (como Pedro Belmonte).