José Maldonado Gómez

He considers himself a producer of aesthetic sense and (un_artist).

His presence in the gallery and creative context has been deeply critical and complex, participating in various attitudes and artistic and productive movements throughout the 80s and 90s that led him increasingly to conceptual, dilettante and iconoclastic territories, which is where today he focuses his interest and his always experimental production.

His work is present in the Museo Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS), la Caixa, Artium, Museo Patio Herreriano, CAB of Burgos, La Panera of Lleida, the Ulster Museum in Belfast, the German Foundation for Development of science in Bonn, or Marugame Hirai in Tokyo, among many other public and private institutions.

He has published numerous essays in the field of aesthetics and art, participated in the conduct of research conferences and research meetings and developed communications.
He has collaborated with artists, activists, and critics in the creation of agitation projects and cultural revitalization.

An interesting part of his professional profile refers to his years as Senior Director of the Telefónica Group where he participated in the development of international on-line activities and enterprises of this Spanish company.


Additional information
  • Painting, video, photography, cinematography.
  • Intermedia and transmedia aesthetic practices.
  • Licenciado en Bellas Artes por la Universidad de Salamanca.
  • Doctor en Bellas Artes, Universidad Politécnica de Valencia.

Después de la fiebre del oro. Influencia, estructura disipativa y horizonte de suceso en la concepción del objeto artístico como artilugio alegórico, 2012, cum laude.

  • Facultad de Bellas Artes de Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, 1987-1998.
  • Istituto Europeo di Design, Madrid, 1992-1995.
  • Responsible for the transmedia parctices research: research on art, media and digital culture in the research group Laboratory Interferencias Artistic and Medial (UMH).
  • Dixlocoda. Galería Aural. Alicante 2019.
  • KAABA. Centro de cultura contemporánea de Valencia. Centro del Carmen 2019.
  • Atlas Elipticalis. Galería Helga de Alvear. Madrid 2018.
  • Doble y/o Nada. IVAMlab. IVAM Isntituto Valenciano de Arte Contemporáneo. Valencia 2017.
  • Conjunto Vacío { Ø }. Galería Aural. Alicante.
  • Adversidad replicada. Galería Trayecto. Vitoria-Gasteiz 2014.
  • Mais que nada. (junto con Ricardo Echevarría). Espacio MQN. Madrid 2014.
  • Factor de Estiba [ archivos 1983 / 2010] Galería Trayecto. Vitoria-Gasteiz 2010.
  • ART CONTEMPORANI DE LA GENERALITAT VALENCIANA. PEÇA 19. Museo de Bellas Artes de Castellón. Castellón 2019.
  • LUMEN. Proyectos con luz. Genalguacil. Málaga 2019.
  • 1989. El fin del siglo XX. Instituto Valenciano de Arte Contemporáneo (IVAM). Valencia 2019.
  • VVAA. Throwback 70, 80, 90, 00. Galería Estrany- de la Mota. Barcelona 2019. 
  • El giro notacional / the notational shift. Museo de Arte Contemporáneo de Castilla-León. León 2019.
  • Una cierta oscuridad. CaixaForum. Fundación la Caixa. Barcelona 2018.
  • Espacio. Sonido. Silencios. Museo Patio Herreriano. Valladolid 2017.
  • [EX]POSICIÓNS CRÍTICAS. DISCURSOS CRÍTICOS NA ARTE ESPAÑOLA, 1975-1995. CGAC, Santiago de Compostela 2017.
  • Escuchar con los ojos. Arte Sonoro en España 1961-2016. Fundación Juan March. Madrid 2016.
  • Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid.
  • Colección La Caixa, Barcelona.
  • Banco de España, Madrid.
  • Centro de Arte Caja Burgos.
  • Fundación Alemana Para el Desarrollo Científico, Köln.
  • Fundación Colegio del Rey, Alcalá de Henares.
  • Marugame Hirai Museum, Marugame, Japón.
  • Artium, Vitoria.
  • Museo de arte contemporáneo de Lérida.
  • Ulster Museum, Belfast, Irlanda.
  • Professional Fulbright Grant, United States Information Agency International Visitor Program, 1987.
  • Professional Fulbright Grant, Foundation Cartier pour l’Art contemporain, 1992.