Maria José Zanon Cuenca

Her art research is directed towards the exploration and analysis of the different expressive qualities of materials when handled through different technical processes. Given the wide range of materials currently used in contemporary art, initially she focused on the study of the use of metal in the sculptural field, later on  extending to other materials. She has mainly researched processes that can be applied to the construction of sculptures, especially those that use incisive, corrosive, thermal and mechanical techniques. All of this is achieved through the use of rods, plates or tubes on metal, forming volumes starting from the material’s own three-dimensionality or from cut planes that fold, bend and tear, transforming the qualities of cold, hard metal and make it more vulnerable and expressive.

In each of the works she creates she aims to deepen the relations with the materials, the processes for their transformation, and above all, explore and enjoy the expressive possibilities that stem from the process-innate properties of transformation of matter.


Additional information
  • Sculpting techniques.
  • Restoration of antique furniture.
  • Design techniques and techniques of textile pattern making.
  • Artistic and scenic illumination.
  • Scenography.
  • Licenciada en Bellas Artes por la Facultad de Bellas Artes de San Carlos de Valencia, Universidad Politécnica de Valencia, 1997.
  • Doctora por el Departamento de Escultura, Universidad Politécnica de Valencia, 2004.
  • Técnico auxiliar de construcciones metálicas, Instituto Politécnico San Vicente Ferrer, Valencia, 1998.
  • Técnico especialista en restauración material etnológico, Consellería d´ocupació, industria i comerç, Generalitat Valenciana, 1998.

Una aproximación a la Simbología y Expresión del color en la escultura valenciana contemporánea: cinco casos particulares, sobresaliente cum laude.

  • Concept, methodology, materials, process and technique in sculpture.
  • The materialization of the drive in artistic creation. Applied creative techniques and procedures.
  • New metal construction procedures.
  • Plastic-expressive possibilities of metal in response to various technical processes applied to it.
  • Pasajes Velados, Fundación Frax, Alfas del Pi (Alicante), comisaria: Lourdes Santamaría, 2010, catálogo.
  • Escenas del Habitar, Casa Cultura Puzol, Valencia, 2008.
  • Esbozos del Silencio, Casa de la Dona, Mislata (Valencia), 2007, catálogo.
  • De Soledades, Vacíos y otros Olvidos, Casal Jaume I, Gandía, Valencia, 2006.
  • Menos es menos, más es menos, menos es más, más es más, Fundación Frax, Alfaz del Pí (Alicante), 2016, catálogo.
  • El porno sí es cultura, Valencia Sex Festival, Espai LLimera, Valencia, 2016, comisaria: la Martínez.
  • Extensión de Fidex en la Casa del Cable, Centre D´Art Casa del Cable, Jávea (Alicante), 2015.
  • Grimorio Sexual del Grupo Fidex, Centre de Cultura Contemporánia, Valencia, 2015.
  • El aula invertida: Estrategias pedagógicas y prácticas artísticas, Fundación La Posta, Valencia, 2014, comisaria: María Tinoco, catálogo.
  • Plexo de Fidex en Ca Lambert, Jávea (Alicante), 2014.
  • Éxtasis de Fidex en L´Estació, Centre d´art L´Estació, Denia (Alicante), 2014.
  • Córtex de FIDEX em Es Polvorí, Ca Vila, Fundación Baleària, Ibiza. 2013. Catálogo.
  • Corpus FIDEX en Aifos, Sala Aifos de la Universitat de Alicant, 2012, catálogo.
  • Disecciones y variaciones. Fragmentos y divagaciones corporales, Centre Civic Sagunto, Valencia, 2011, catálogo.
  • Exceso de FIDEX en Frax, Fundación Frax, Alfaz del Pí (Alicante), 2011, catálogo.
  • Zanón Cuenca, Mª José, “Sobre el lenguaje escultórico: del simbolismo a la materialización”,en AA. VV., El aula invertida. Estrategias pedagógicas y prácticas artísticas desde la diversidad sexual, Fundación la Posta, Valencia, 2014.
  • Zanón Cuenca, Mª José; Santamaría Blasco, Lourdes; Tejero Olivares, Daniel, “Los lenguajes estéticos y conceptuales de las vanguardias y su influencia en el ámbito de las instalaciones contemporáneas“, en AA. VV., Cultura y tácticas estéticas, eumed.net, Universidad de Málaga (España), 2014.
  • Zanón Cuenca, Mª José; Santamaría Blasco, Lourdes,Deseo fundido en carne viva. Louise Bourgeois: La estrategia de la araña”, en AA. VV., Actas del Congreso de Cultura y Género: La Cultura en el Cuerpo, Universidad Miguel Hernández, 2009.
  • Zanón Cuenca, Mª José, “El Simbolismo como forma de conocimiento”, en AA.VV, Tecnologías y Estrategias para la Creación Artística. Universidad Miguel Hernández, 2007.
  • Zanón Cuenca, Mª José, Una aproximación a la simbología y expresión del color en la escultura valenciana contemporánea: Cinco casos particulares, Universidad Politécnica de Valencia, 2006.
  • Zanón Cuenca, Mª José. “El color en la escultura contemporánea: La poética del color por mediación del empleo de pátinas. Ramón de Soto”, ASRI: Arte y sociedad, eumed.net, Universidad de Málaga (España), 2012.
  • Metamorfosi, Fundación Frax, Alfaz del Pi (Alicante), 2015, catálogo.
  • Sobre Visiones Contemporáneas de Escultura, Hotel Montíboli, Vila Joiosa(Alicante), 2008.
  • Intervenciones Artísticas, Espai Baluart, Casco Antiguo Vila Joiosa (Alicante), 2003.
  • Primer premio, X Bienal Escultura Jose María Rausell, Meliana, Valencia, 2009.
  • Adquisición, Certamen Artes Plásticas Galería 2007, Universidad Miguel Hernández, 2008.
  • Adquisición, Convocatoria Artes Plásticas de la Diputación Alicante, 2007.
  • Primer premio, IX Bienal Escultura Quart de Poblet, Valencia, 2004.
  • Primer premio, Premio Nacional de Escultura Fundación Telefónica, Madrid, 2000.
  • Ayuntamiento de Tabernes Blanques, Valencia.
  • Ayuntamiento de Aldaya, Valencia.
  • Instituto Valenciano de la Juventud, Generalitat Valenciana.
  • Diputación Provincial de Huelva.
  • Ayuntamiento de Albacete.
  • Telefónica.
  • Ayuntamiento Quart de Poblet.
  • Diputación Provincial de Alicante.
  • El Abrazo, escultura al aire libre, Plaza de las Cortes Valencianas, Aldaya, Valencia.
  • Ante la Duda, escultura al aire libre, Parque Escultórico Valle de los Sueños, Puebla de la Sierra, Madrid.
  • Investigadora en los proyectos de I+D Nuevos Procedimientos Escultóricos (BHA 2002-04512-CO4-01), 2002-2003; y (BHA 2003-06856-CO4-02), 2003-2006.
  • Investigadora en el Proyecto de investigación Cuerpos/sexualidades heréticas y prácticas artísticas, financiado por Proyectos de investigación científica y desarrollo tecnológico, Bancaja-UMH, 2009.
  • Responsable e Investigadora principal del Proyecto de investigación de I+D: Cuerdas: Centro on-line para usos de estudio y recursos de documentación artístico-teóricos vinculados al binomio sexo-género, financiado por Beca UMH-Bancaja, R.R.1570/08 del 03/12/2008.