Emilio Roselló Tormo

His artistic career starts in the nineties through the study of the representation of the electronic image, observing in practice its private communicative expression. From the electrophotography (Kirlian photography) to digital photography he has developed, in practice, different conceptual discourses and narratives about the image as a thought, an idea. In the last decade he focused more on conceptual photography; photography reflects on itself and on the photographic fact, questioning the values ​​of truth, identity and memory based on specific language and stemming from the so-called post-photographic era.

He is a member of the international group Contemporáneos (“Contemporaries”) in which context he develops independent projects and collective photographic series.


Additional Information
  • Photography: truth, identity and memory.
  • Post-photographic analysis of the iconosphere.
  • The ecology of images.
  • Licenciado en Bellas Artes por la Universidad Politécnica de Valencia, Facultad de BBAA de San Carlos, 1990.
  • Doctor por el Departamento de Pintura de la Universidad Politécnica de Valencia, 1994.
  • Especialista en animación de la imagen virtual 3D. Centro de Formación de Postgrado de la Universidad Politécnica de Valencia, 1996.

Realización Infográfica: Técnicas y procesos en la animación de la imagen virtual 3D, 1994, Sobresaliente cum laude.

  • Photography and reality: the vagueness of its boundaries.
  • The artist with the camera: concepts and uses in the post-photographic production.
  • Virtual / Real: encounters of natural images and the image on screen.
  • Geological of Love, Sala Ramón de Soto, Fundación Frax, Alfaz del Pi (Alicante), 2016.
  • Mascarat, Salón Rouge: Institut Français, Valencia, 2010.
  • Triple A, Palau Altea, Centre d Àrts, 2005.
  • No Words, Festival OFF de PHOTOEspaña´16, Galería BAT Alberto Cornejo, Madrid, 2016, comisario: Javier Ayuso, catálogo.
  • Nueva Fotografía Internacional del Siglo XXI, Sala de exposiciones del Photomuseum de Zarautz Argazki Bilera (Guipúzcoa), 2016, comisaria: Cristina Calvo.
  • Arte Cisoria. Palazzo Regio di Cagliari, Cerdeña (Italia), 2015, comisario: José Fuentes, catálogo.
  • Corpórea. Museo de la Universidad de Alicante, 2009, comisario: Bernabé Gómez, catálogo.
  • Distancia a medida, ARCO´98, Recinto Ferial de la Casa de Campo. Madrid, 1998, comisario: José Luís Brea.
  • El Pulso de la Tierra, Palau de la Música y las Artes, Valencia, 1993, comisario: José Luís Albelda.
  • Premio Ybarra, Pabellón de Sevilla de la Exposición Internacional, Sevilla, 1992, comisario: Ignacio Montañano Jiménez.
  • Fax-Art – “The Longing Of The Electronic Media for Nature”, Fax-Station de la Documenta de Kasel (Alemania), 1992.
  • Groupe A-Z Art Électro-Images, Vasarely Múzeum, Budapest (Hungria) 1991, comisario: Joseph Kadar, catálogo.
  • II Bienal Internacional de Electrografía, Centro Cultural de la Caja de Ahorros de Valencia, Valencia, 1988.
  • Roselló, Emilio, AAVV. Contemporáneos, treinta fotógrafos de hoy, La Fábrica, Madrid, 2015.
  • Roselló, Emilio, Ibarrola: mapa de la memoria. Homenaje a las víctimas del terrorismo, Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, 2011.
  • Roselló, Emilio, AAVV, Bernia, Grupo de Investigación. Lo digital como soporte multirregistro, Fundación Bilbao Arte, Bilbao, 2009.
  • Roselló, Emilio, “Crear en Multimedia: Animación de la imagen Virtual 3D”, Universidad Politécnica de Valencia, Servicio de Publicaciones, Valencia, 1996.
  • Roselló, Emilio, y Calvo, Pepe, “Tres décadas de fotografía en Alicante (1970-1980-1990)”, Revista Canelobre, Revista del Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, nº 61, IAC Juán Gil-Albert, Alicante, 2013.
  • Roselló, Emilio, “Relación cóncavo/convexa: el confín de ‘y viceversa’“, Arte y Diseño 09. Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, 2009.
  • Mascarat, Sala Salón Rouge del Institut Français Valencia (Valencia), 2010, catálogo digital.
  • Seda de Araña. Programa Nereida 08, Sala de exposiciones de Rectorado, Universidad Miguel Hernández de Elche, 2009, catálogo.
  • AVE, Arte Visual Experimental, Cárcel de Picasent, Valencia, 2002.
  • Premio Miradas desde el Dibujo y la Fotografía: Espacios naturales Alicantinos (Alicante), 2010.
  • Adquisición de obra en el certamen Mirar y Vore de la Delegación de Medio Ambiente de la Universidad de Valencia, Valencia, 2001.
  • Premio Senyera, Ayuntamiento de Valencia, Valencia, 1991.
  • Adquisición de obra en la VI convocatoria de Artes Plásticas de la Diputación Provincial de Alicante, 1990.
  • Beca postdoctoral CFP asociada al proyecto de investigación del Centro de Formación de Postgrado, Universidad Politécnica de Valencia, 1994-1996.
  • Beca MIDE de investigación para el desarrollo de proyectos electrográficos, Museo internacional de Electrografía, Cuenca, 1992-1994.
  • Colección de Arte Contemporáneo de la Diputación de Alicante.
  • Colección del Museo de la Ciudad de Valencia.
  • Instituto de Cultura Juan Gil-Albert, Alicante.
  • Nuevos Fondos Municipales, Valencia.
  • Museo Internacional de Electrografía, Cuenca.
  • Universidad de Valencia.
  • Universidad Miguel Hernández de Elche, Alicante.
  • En 2013 es seleccionado en el programa Descubrimientos PHE13 de PhotoEspaña en donde se interesan por su obra el FOMU de Bélgica, el George Eastman House de Rochester NY y el Festival des Arts de Vevey de Suiza.
  • Ha participado en seminarios con prestigiosos fotógrafos contemporáneos como Joan Fontcuberta en el seminario “Postfotografía”, máscaras y espejos, impartido desde la Fundación Bilbao Arte, o con el canadiense Jeff Wall en el seminario Jeff Wall: The computer-Asisted Paintings, dirigido por el teórico y crítico José Luís Brea.