David Vila Moscardó

He is a member of the FIDEX Research Group (“Figuras del Exceso y Políticas del Cuerpo”, Figures of Excess and Policy of the Body) through which he develops a line of work that is conceptually limited to issues related to gender discourses. He is also a member of the art group Proyectos Poplíteos (“Knee pit Projects”), working with the body as three-dimensional support in order to carry out performative studies on issues related to sexuality and pleasure.  His training in this field includes giving courses with artists such as Marina Abramovic or Esther Ferrer.

He is an active artist in charge of cultural management, organising exhibitions and artistic events of various kinds. He has participated in numerous solo and group exhibitions, held both nationally and internationally.

He has worked with sculptor Jaume Espí, developing monumental projects installed in numerous sites in different European countries. He has also developed stage sets for performances of internationally renowned artists such as Angelica Liddell, or Fernando Renjifo.

Among his areas of research the development of new sculptural proposals based on the development of metal casting, especially the bronze, stand out.


Additional information
  • Metal casting techniques.
  • Construction with metal and other sculptural materials techniques.
  • Subtractive sculpting techniques.
  • Conceptualization techniques: Techniques of conceptualization of the idea for a later realization of the sculptural work.
  • Design strategies for exhibition settings.
  • Doctor en Bellas Artes por la Universidad Miguel Hernández, 2015.
  • Diploma de estudios avanzados por la Universidad Miguel Hernández, 2010.
  • Estancia formativa de nueve meses especializada en fundición artística en la Facultad de Bellas Artes de la Universidad de La Laguna, 2008.
  • Estancia formativa de nueve meses en la Accademia di Belle Arti di Roma, 2005.
  • Licenciado en Bellas Artes por la Universidad Miguel Hernández, 2008.

La revolución de la cascarilla cerámica. Estudio de dos casos de aplicación en la fundición artística valenciana actual: La facultad de Bellas Artes de Altea, la empresa del artista Jaume Espí, 2015, sobresaliente cum laude.

  • Sculpture-bodies and sexual practices.
  • Molten metal and expressive components.
  • Solstici. Sala de les Columnes de Xátiva. Comisario: Gustavo Morant.Catálogo. 2018.
  • De cuerpo presente. Museari. Comisarios: Ricard Huerta y German Espinarch. 2019.
  • Metamorfosi, Fundación Frax. Comisarios: María José Zanón, Inma Mengual, Juan fco. Martínez Gómez de Albacete, catálogo. 2015.
  • Mearruinas, Tabacalera, Madrid. Comisario Alberto Nuñez, 2012, Catálogo.
  • Ven, re- descubre – te, LaC espacio expositivo – Altea, 2011.
  • Altea destino La Habana. La Habana, Cuba 2020.
  • The Collector. Málaga, 2019.
  • Ejes Plurales. Valencia, 2019.
  • Intangibles. Alcoy, 2019.
  • Tóxics. Valencia, 2019.
  • Kulture Club,  Kulture Club, Xátiva (Valencia), 2016, comisaria: Irene Vila.
  • Menos es menos, más es menos, menos es más, más es más, Fundación Frax, Alfaz  del Pí  (Alicante), 2016, catálogo.
  • El porno sí es cultura, Valencia Sex Festival, Espai LLimera, Valencia, 2016, comisaria: Anarel.la Martínez.
  • Pornosigilo Grimorio Sexual del Grupo Fidex, Centre de Cultura Contemporánia, Valencia, 2015.
  • El aula invertida: Estrategias pedagógicas y prácticas artísticas, Fundación La Posta, Valencia, 2014, comisaria: María Tinoco, catálogo.
  • Vila, David. Solstici. Diputación de Valencia. 2018.
  • AA. VV., Tu corazón y el mío. Escrituras Estructuras. Aproximaciones en torno a la retórica visual y la construcción del sentido, Centro Nacional de investigación y Documentación e Información teatral Rodolfo Usigli, Chiuaua (México), 2016.
  • Vila, David, Metamorfosis, Pasionporloslibros, Valencia, 2016.
  • VV. AA., Culo o Codo. El aula invertida: estrategias pedagógicas desde la diversidad sexual, Fundación La Posta, 2014.
  • Vila, David, «Ciclogenesis expulsiva» y «Polvo», en VV. AA., Plexo de Fidex en Es Polvorí, Pasionporloslibros, Ibiza, 2014.
  • Vila, David, et al., “La Magia de la Fundición”, UMH Sapiens nº14, Oficina de comunicación UMH, Elche, 2016.
  • AA.VV., “Parlem d´Art… Amb David Vila”, La LLoca: Revista anual de l´Associació Cultural D´Antella CILIM, Asociación Cilim, Antella, 2007.
  • Bronce.Arte: Fundición Artística Contemporánea. Palau Altea Centre D’arts 2019, Catálogo.
  • De 0 a 100, 2016, Fundación Frax, 2016, catálogo.
  • Fusión B3A4, Fundación Frax, 2014, catálogo.
  • Quimera, Fundación Frax, 2013, catálogo.
  • CreatxrsPro4.5, Fundación Frax, 2012, catálogo.
  • Premio investigación Concurso escultura Fundación Levantina / UMH 2017.
  • Finalista en la XIII Bienal de Escultura de Meliana 2017.
  • Seleccionado en el certamen Bernia 2009.
  • Adquisición de dos obras en el certamen Bernia 2010.
  • Ayuntamiento de Xátiva.
  • Universidad Miguel Hernández.
  • Ayuntamiento de Barxeta.
  • Fundación Frax.